Humanistički lajf koučing se bazira na humanističkoj struji, nastaloj krajem četrdesetih godina prošlog veka. Ova struja je nastala kao takozvana “treća sila” jer je bila orijentisana na kritiku preterivanja u profesionalizmu (što je pripisivano “strogoj” psihoanalizi) i naučnosti (što je pripisivano “strogom” bihejviorizmu).
Humanistički lajf koučing zasnovan je na humanističkom pokretu, čija je osnovna specifičnost pomeranje sa tzv. medicinskog modela, u kojem je naglašavano bolesno i patološko, na isticanje pozitivnih, zdravih aspekata ličnosti.
Ovaj tip koučinga ima za cilj postizanje svesnosti o načinima na koje osobe (koje su razvile patološke načine reagovanja) blokiraju svoje potencijale i pronalaženje sopstvenog načina da se oni ponovo koriste.
Humanistički koučing menja fokus:
- s lajf kouča na klijenta (klijent je ekspert za svoje lično iskustvo, kouč mu samo pomaže da do njega dođe)
- s prošlog iskustva na aktuelno (sada i ovde), humanistički lajf koučing orijentisan je na ispitivanje sadašnjih doživljaja klijenata i njihovih sadašnjih problema
- s lečenja na razvoj (humanistički lajf koučing pomaže osobi da se orijentiše na cilj i budućnost. Ukoliko nema zastoja u prošlosti, fokusiramo se na ponašanje koje je pod uticajem vizije budućeg, a ne patnje zbog prošlog)
- s traganja za nesvesnim značenjem na ekspliciranje implicitnog (odnosno, ne moramo se uvek baviti duboko ukorenjenim nesvesnim sadržajima. Nekada su sadržaji ličnosti predsvesni i dovoljno je da ih preciznim i klijentu usmerenim pitanjima osvestimo i, ukoliko su iracionalni, zamenimo racionalnim i samopomažućim).
- fokusiran je na kreiranje novih značenja – klijenta vodi ka usvajanju slobode, izbora i odgovornosti. Sloboda, izbor i odgovornost su, takođe, sržne tačke pozitivne psihologije, koje se danas, kroz primenu koučinga, veoma vrednuju, kako među klijentima, tako i među profesionalcima koji se bave pomažućim profesijama.
- akcentuje autentičan “JA-TI” ravnopravan odnos, sa osnovnom idejom da su autentičnost i ravnopravnost između klijenta i kouča najpogodniji uslovi za stvaranje konteksta za novo interpersonalno učenje – učenje koje dovodi do psihološkog rasta i razvoja.
Humanistički lajf koučing naglašava koje osobine bi valjalo da kouč poseduje:
a) autentičnost, skladnost, transparentnost (odnosno samootkrivanje u cilju pomoći klijentu)
b) prihvatanje, neposesivna ljubav, briga;
c) kapacitet za empatijsko razumevanje.
Ove osobine omogućavaju kreiranje atmosfere koju karakteriše potpuno odsustvo bilo kakve pretnje klijentovom Selfu tako da on bezbedno može istraživati svoja nesimbolizovana osećanja i pounutriti ih na autentičan način. Lajf kouč s ovim osobinama pomaže klijentu da umanji nesklad i poveća sklad delova svoje sličnosti.
Aleksandar Pejčić