Metod aktivnog učenja
Mnoge škole planiraju da ugrade metod aktivnog učenja u nastavni plan. Plan je višegodišnji, ali i dalje nije ostvaren.
U „Školi aktivnog učenja i mentalnog mapiranja“ koristimo ovaj metod.
Istraživanja pokazuju da metod aktivnog učenja dovodi do mnogo boljeg prisećanja, više uživanja tokom procesa učenja, znatno boljeg razumevanja i dugotrajnog pamćenja.
Specifičnosti metoda aktivnog učenja:
– Polaznici škole stvaraju sopstvena značenja, odnosno – razvijaju lične koncepte u odnosu na sam pojam učenja
– Tokom ovog procesa se stvaraju nove neurološke veze u mozgu (bez tih veza ne možemo govoriti o trajnosti naučenog, o dugoročnom pamćenju)
– Svaki polaznik škole dobija trenutnu povratnu informaciju ukoliko neki pojam nije dovoljno dobro razumeo, kao i jasnu instrukciju kako da popravi grešku, poboljša razumevanje (napravi trajnu neurološku vezu s novonaučenim)
– Svaki polaznik pruža profesoru povratnu informaciju u odnosu na način predavanja ili ukoliko mu nešto nije sasvim jasno. Profesor u istom trenutku razjašnjava pojam i direktno potpomaže učvršćivanje novih neuroloških veza (trajnost naučenog)
– Pri svakom susretu razvijamo veštine mišljenja:
a) analitičnost,
b) praktično rešavanje problema,
c) procenu i samoprocenu (kritičnost)
– Pomažemo polaznicima da novonaučeno koriste na realističan i koristan način (van učionice) kako bi kroz praktičnu vežbu uvideli važnost i mogućnost primene savladanog gradiva
– Polaznici jednoglasno kažu da je metod aktivnog učenja zabavan
– S obzirom na osećaj zadovoljstva polaznika, ostvaruje se dobar odnos između polaznika i profesora (trenera – life coach-a), a dobar odnos predstavlja nužan uslov dobrog mentorstva i razvijanja ljubavi prema sadržaju koji se uči!
Pasivno usvajanje gradiva ne dovodi do stvaranja novih neuroloških konekcija, niti stvaranja novih pojmova (svakodnevnim rečnikom – dovodi do bubanja i brzog zaboravljanja sadržaja). Mlađe polaznike često umara, dok adolescente i odrasle motiviše isključivo želja za savladavanjem gradiva. Želja je, po pravilu, vezana za upotrebu naučenog u praktične svrhe, ali ne dovodi do zadovoljstva prilikom učenja. Samim tim ometa proces trajnog skladištenja naučenog u dugoročnu memoriju, dovodi do pasivnosti mozga i bržeg zaboravljanja.
Učenje na pasivan način je „sredstvo koje dovodi do cilja“. Metod aktivnog učenja je cilj po sebi.
Budući da je metod aktivnog učenja proces, polaznici ga internalizuju i primenjuju prilikom svakog učenja novog sadržaja. Kada nauče kako se aktivno uči, to postaje njihova svojina koju koriste tokom celog života.
Piše: Aleksandar Pejčić