Trening primenjene pozitivne psihologije

Trening Primenjene pozitivne psihologije baziran je na kursu The Science of Happiness koji je jedan od najpopularnijih jednosemestralnih kurseva na univerzitetu Berkli.

U ovoj verziji kurs će biti spojen sa elementima OLI koučing metoda sa kojim ima veliki broj zajedničkih tačaka. Tema kursa je vezana za to šta zapravo znači i kako se postiže srećan i smislen život. Svaki segment u njemu potkrepljen je naučnim dokazima koji ispunjavaju uslove validnog naučnog eksperimenta. Polaznici će biti upoznati sa mnoštvom dokaza i vrlo konkretnih i praktičnih vežbi koje spadaju u domen pozitivne psihologije. Ključno stanovište ovoga kursa je da je prava sreća neraskidivo povezana sa posedovanjem autentičnih i smislenih društvenih veza, kao i sa potrebom da doprinosimo nečemu većem od nas samih – višem cilju (greater good na engleskom). Polaznicima će biti prezentovana istraživanja iz oblasti socijalne, razvojne i evolutivne psihologije, kao i nekih drugih oblasti.
Trening će polaznicima ponuditi praktične strategije o postizanju i održavanju sopstvene sreće, uključujući i nedeljne aktivnosti koji razvijaju društvenu i emotivnu dobrobit, kao i mogućnost da prate svoj napredak tokom kursa.

Glavni ciljevi

Po završetku treninga, polaznici će biti u stanju da:

  • Definišu sreću na način koji je u skladu sa naučnim dokazima;
  • Identifikuju ključne psihološke, socijalne i biološke faktore koji su povezani sa srećom;
  • Razumeju vezu između sreće, povezanosti sa ljudima i prosocijalnih tipova ponašanja kao što su saosećanje, altruizam i zahvalnost;
  • Objasne zašto praktikovanje različitih vidova aktivnosti može da poveća sreću;
  • Primene lekcije iz pozitivne i socijalne psihologije na svoj privatni i profesionalni život i time ih bolje razumeju;
  • Praktikuju naučno dokazane tehnike za podizanje sopstvenog nivoa sreće.

Program treninga

I modul

  • Uvodna vežba za upoznavanje i uspostavljanje pozitivne grupne i radne atmosfere;
  • Šta je sreća? Definicije pojma kroz istoriju iz filozofske i naučne perspektive;
  • Zbog čega je sreća bitna? Na koji način sreća utiče na naš svakodnevni život?;
  • Uživanje kao jedan od vidova sreće;
  • Osnovni pojmovi vezani za sreću;
  • Pesimizam, mitovi i druga neutemeljena viđenja sreće;
  • Vežba 1: Tri dobre stvari;
  • Upoznavanje s OLI metodom i bazičnim emocionalnim kompetencijama kao osnovnim preduslovima za postizanje sreće, dobrobiti, optimizma, zahvalnosti, psihološke rezilijentnosti i zrele ljubavi;
  • Celovitost i konstantnost objekta kao nužni preduslovi za razvoj optimističnog stava prema životu.

II modul

  • Sreća i društvena povezanost;
  • Zašto društvene veze podstrekuju sreću?;
  • Naučni dokazi da smo predodređeni da se povezujemo;
  • Partnerske veze, porodica i prijatelji;
  • Nauka saosećanja;
  • Vežba 2: Aktivno slušanje;
  • Konstantnost objekta kao preduslov mogućnosti saosećanja.

III modul

  • Saosećanje, ljubaznost i sreća;
  • Šta i kako u saosećanju;
  • Ljubaznost-sreća krug;
  • Saosećanje i ljubaznost: izazovi;
  • Značaj srdačnosti;
  • Vežba 3: Nasumični gestovi ljubaznosti;
  • Inicijativa – kao najzrelija emocionalna kompetencija i preduslov uzajamnosti – predstavlja uslov za razvijen kapacitet za saosećanja, ljubaznost i srdačnost. Tek kada se dostigne stepen na kojem osoba postaje sposobna za uzajamne međuljudske odnose, može u punom opsegu doživljavati ljubav prema ljudima, te samim tim i ljubaznost i srdačnost.

IV modul

  • Saradnja i sreća;
  • Pomirenje;
  • Nauka opraštanja;
  • Građenje poverenja;
  • Vežba 4: Osam osnovnih elemenata opraštanja;
  • Konstantnost objekta je preduslov poverenja i mogućnosti zrelog opraštanja;
  • Na tu sposobnost se naslanja naredna bazična emocionalna kompetencija – tolerancija na frustraciju – nazvana imunitetom psihe, koja nam omogućava da nas ne frustriraju previše nesavršenosti drugih, sveta i sopstvene i da zaista i dođemo do želje za oproštajem.
  • Tolerancija na ambivalenciju – usmerivač psihe – predstavlja sposobnost koja nam omogućava da presečemo i odlučimo – da se ne vodimo kontraveštinama, već razvojno izazovnim i primerenim zadacima. U kontekstu ove celine, bavićemo se tolerancijom na ambivalenciju kao preduslovom zrelih odluka da se mirimo i praštamo.

V modul

  • Pažnja i sreća;
  • Šta je majndfulnes?;
  • Dobrobiti majndfulnesa za psihu, mozak i telo;
  • Svakodnevna primena majndfulnesa;
  • Vežba 5: Majndfulnes niz (Disanje i Šetnja);
  • Neutralizacija i mentalizacija su primarne emocionalne kompetencije umnogome povezane s takozvanom svesnom meditacijom, odnosno – majndfulnesom. Mada su mentalizacija i neutralizacija širi pojmovi od majndfulnesa, bavićemo se njihovom povezanošću i vežbama za razvoj kompetencija koje će nam omogućiti da budemo u sada i ovde, u sadašnjem trenutku.

VI modul

  • Viđenje sebe i sveta;
  • Toksične misli vs. treniranje uma za sreću;
  • Saosećanje prema sebi: put ka pomirenju i sreći;
  • Nalaženje flow-a;
  • Postizanje ciljeva ka sreći;
  • Vežba 6: Pismo najboljem sebi;
  • Toksične misli su umnogome povezane sa oslabljenom tolerancijom na frustraciju. Bavićemo se vežbama za jačanje tolerancije na frustraciju i otklanjanje intruzivnih i toksičnih misli;
  • Bavićemo se jačanjem volje –  motora psihe, emocionalne kompetencije koju je neophodno razviti za ostvarenje ciljeve.

VII modul

  • Zahvalnost i sreća;
  • Psihološki benefiti zahvalnosti;
  • Fizički i društveni benefiti zahvalnosti;
  • Prepreke zahvalnosti;
  • Gajenje zahvalnosti;
  • Vežba 7: Dnevnik zahvalnosti;
  • Povezaćemo značaj konstantnosti objekta, tolerancije na frustraciju i ambivalenciju, volje i incijative za pun doživljaj zahvalnosti i sreće.

VIII modul

  • Zadivljenost, čuđenje i lepota;
  • Smeh i igra;
  • Vaš narativ sreće;
  • Vežba 8: Pisanje i zadivljenosti;
  • Povezaćemo značaj svih bazičnih emocionalnih kompetencija u OLI metodu, s posebnim akcentom na celovitost objekta kao preduslov mogućnosti oduševljenja, čuđenja i istinskog doživljaja lepote bez ekstremnih i crno-belih emocija. Počev od celovitosti, ostale emocionalne kompetencije daju značajan doprinos mogućnosti da uživamo u lepoti, da se igramo i doživljavamo istinsku sreću.

XIX modul

  • Teorijski koncepti duševnog mira;
  • Veza između duševnog mira i psihodinamkog pojma konstantost objekta, kao psihološke i emotivne stabilnosti;
  • Vežbe za postizanje mira;
  • Veza između sreće, euforije i mira;
  • Najčešći razlozi za javljanje nemira i načini prevazilaženja nemira;
  • Mir kao fleksibilnost, okosnica mentalnog zdravlja i blagostanja.